Friday 22 June 2018

De duurzame 100 betuttelaars


40 Nico Roozen
-15
functie: Directeur Solidaridad
organisatie:
geboortejaar: 1953

Kameraad Nico Roozen, directeur Solidaridad lanceerde een kwart eeuw geleden met Solidaridad het keurmerk Marx Havelaar. Voor alle arbeiders rond de evenaar die werden uitgezogen door het Westerse grootkapitaal. Max Havelaar sloeg alleen aan bij de bond voor Gereformeerde Huisvrouwen, of als cadeau bij aankoop van biodynamisch tuingereedschap: 5 procent marktaandeel na een kwart eeuw zwoegen. Zo komt het Duurzaam Avondland nooit binnen bereik.

Solidaridad steunt daarom nu een nieuw keurmerk UTZ Certified, en keert zich tegen Max Havelaar. Utz geeft voormalige Tegenwerkers van de Duurzame Beweging nu groene legitimiteit, tot de verkopers van ‘le mal boeuf’ met Schotse naam aan toe. Wij van Duurzame 100 geloven dat dit initiatief van Kameraad Roozen wel ‘duurzaam’ moet zijn. Sterker nog: Mac Donalds was altijd al duurzaam. Douwe Egberts was ook altijd al Duurzaam: Max Havelaar, dát waren de Tegenwerkers van de Duurzame Beweging. We hebben krantenarchieven over deze keurmerken in overeenstemming gebracht met de nieuwe feiten.