Wednesday 19 December 2018

De duurzame 100 betuttelaars


2 Paul Polman
+68
functie: CEO
organisatie: Unilever
geboortejaar: 1966

In de Verenigde Staten veroveren ‘palmolievrije’ cosmeticaproducten de markt. De reden: ‘duurzame palmolie’ zou helemaal niet bestaan. Marktleider Indonesië heeft nog voor miljoenen hectares kapconcessies uitstaan van tropisch regenwoud, complete dorpen worden platgebrand, inwoners verjaagd om plaats te maken voor megaplantages. Maar principiele zeurpieten rekenen buiten één man van één firma Unilever, die de wereld blijvend zou veranderen: Paul ‘Palmolie’ Polman, en zijn RSPO-voorzitter Jan Kees Vis (43).

Polman’s zeep- en rookworstfirma omarmde een ‘keurmerk’ voor ‘duurzame’ palmolie RSPO: De controle in de binnenlanden van Indonesie verloopt sindsdien waterdicht, zo verzekerden lokale ambtenaren onze jury na betaling. Polman stroomlijnde het gehele proza van multinational Unilever naar ‘duurzame’ mores. Verantwoord, duurzaam, zuinig, maatschappelijk: we kunnen die woorden niet vaak genoeg horen. Maar de werkelijke reden dat Polman de 2de plaats in de Duurzame 100 verovert zijn 3 schaatswinters op een rij. Zijn erwtensoep in de koek- en zopietent als warme onderbreking, heeft menig toerrijder door de laatste kilometers geholpen.